יום רביעי, 29 באוקטובר 2014

דמותו של יהושע לאור מעשיו (תשע"ה)

דמותו של יהושע

לתלמידיי שלום,

בשיעורים האחרונים למדנו כיצד בנ"י משתלטים על חלקים מכנען בהנהגת יהושע.

יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
כתבו פסקה בת 7 שורות לפחות.
פרטו על דמותו של יהושע כפי שהיא נתפסת (לדעתכם) לאורך כל הפרקים שלמדנו (א', ב', ו', ט').
עליכם להשמש בדברי ביקורת חיובית ושלילית (שניים מכול סוג).

64 תגובות:

  1. בהצלחה לכולם ונא לעבוד עפ"י ההנחיות.

    השבמחק
  2. גילי שוראקי ח'12 בנובמבר 2014 בשעה 22:40

    מיהו יהושע לפי דעתי?
    בפרק א ה' אומר ליהושע שיחליף את משה ומפרט לו. יהושע מסכים, ולפי כך אפשר להבחין שהוא אדם אמיץ, מסוגל לקחת אחריות על עצמו ומוכן להסתכן.
    בפרק ב' יהושע שולח שני מרגלים כדי לראות מה קורה ביריחו (מפה אפשר להבחין שיהושע דייקן ) אך לפי דעתי הוא לא הסביר להם את העבודה מספיק מפני שהמרגלים לא הפגינו חוכמה.
    אני חושבת שיהושע מנהיג טוב, שומר על חוקי התורה, דבק במטרה, אמיץ, מסתכן, אחראי ואמין. אפילו כשהוא עושה טעויות הוא מכפר על כך בדרכים שונות. הוא יודע לתחמן בדרכים שונות וכך משיג את מבוקשו. יהושע מבצע את הפקודות שנותנים לו, ומבצע אותם בצורה מושלמת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל מרגל יודע מה העבודה שלו, זה המקצוע שלו. ממתי מסבירים לבעל המקצוע את העבודה שלו?, אפשר להגדיר לו מטרות.... יהושע לא מכפר, הוא מתקן. לא לכתוב סלנג. שימי לב להוראות הפעילות.

      מחק
  3. לדעתי, יהושע מנהיג ראוי מפני שה' בחר בו להנהיג את בני ישראל ואך ליהושע יש גם חסרונות הוא לא בוחר את אנשיו כראוי כמו לדוגמא עם המרגלים, יהושע שלח מרגלים לא מקצועיים והם לא עשו את העבודה שהייה צריך ובמקום זה הלכו ונהנו. וזה קרה מפני שיהושע לא בחן את המרגלים כראוי . בנוסף כל ההבטחות שה' נתן ליהושע הוא מנסה לקיים. למרות שהוא לא משמיד את כל הכנענים (הגבעונים)וכך יהושע ישלם על זה שהוא לא הקפיד על חוק החרם אך זה בגלל שהם התחכמו ,שיקרו ורימו את יהושע בכך שהגיעונים מספרים ליהושע שהם היו עם ציוד טרי, שלם ותקין אך נהרס מהדרך הארוכה. כלומר, הגיבעונים משתמשים בציוד הרוס כהוכחה לכך שבאו מהארץ הרחוקה ורוצים לעשות ברית. וכך יהושע נשבע בה' וכשהוא גילה שהם כנענים הוא לא היה יכול להרוג אותם. הם בנו את ההצגה שלהם כול כך אמינה שיהושע לא חשב על לשאול את ה'. בנוסף יהושע מאמין בה' ולא בגד בו או חילל אותו אף פעם. יהושע דואג מאוד לעמו ופועל תמיד באחריות ודבקות במטרה ואלה תכונות של מנהיג ראוי. יהושע כובש המון ערים. לסיכום מסקנתי היא שיהושע הוא מנהיג ראוי יש לו את כל התכונות אך הוא לא יודע לבחור אנשים מסוימים לעבודות מסיומות בנוסף יהושע מנסה לקיים את כל המבטיח לה' ואם יהושע לא היה מתאים לתפקיד ה' לא היה בוחר בו להנהיג את בני ישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
    2. לאון יקר, כתבת בהרחבה את טיעוניך יחד עם זאת יש מס' טיעונים לא בהירים לקורא. שים לב. ע"מ שהקורא יבין את כוונותיך עליך להקפיד על פיסוק ורצף הגיוני של משפטים ומילים כלליות שהמורה צריך לנחש כמו "מסוימים" - למה בדיוק התכוונת.

      מחק
  4. תכונות חיוביות:
    1. מקיים הבטחות: סיפור רחב, פרשת הגבעונים.
    2. אמונה בה'.
    3. אומץ לב-הנהגת עם ישראל במלחמות ובכיבושים.
    4. אסטרטגי-מתכנן מהלכי מלחמה וקרבות.
    5. אחריות-דואג לצורכי העם לפני מעבר הירדן.
    6. דבק במטרה- מילא את המשימות.

    תכונה שלילית וביקורת:
    1.יהושוע שלח מרגלים אל העיר יריחו, המרגלים נכשלו לפי דעתי במשימה מכיוון שהם לא ידעו איפה הם צריכים ללכת או להתחבאות בפני מלך יריחו.
    הם הלכו לבית של רחב שאותה כל יריחו מכירה, כי המקצוע שלה היה (זונה)
    לדעתי, יהושוע היה צריך ללמד את המרגלים מה צריך לעשות כשהם מגיעים לשם.

    רקע כללי על יהושוע:
    יהושע היה משרתו של משה הוא ליווה אותו עוד מנעוריו, משהות לצד משה , יכול היה יהושע ללמוד מקרוב על קשיי ההנהגה וכיצד להתמודד עם קשיים אלה, כך יכול לצבור ניסיון רב לקראת התמנותו למנהיג בפועל.
    משה ממנה את יהושע ליורש ועליו להמשיך את המשימה של כיבוש הארץ. ארץ כנען הייתה מיושבת על ידי עמים שונים ולכן העם בהנהגת יהושע יצא למלחמות רבות על מנת לרשת את הארץ המובטחת.
    חלוקת הארץ לשבטים: יהושע חילק את ארץ כנען לנחלות על פי שנים עשר השבטים בהתאם לגודל השבט.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לכתוב פסקה ולא בנקודות, זו הדרישה. בתכונות שליליות כתבת, 1... היכן 2 ? מעבר לכך משכנע ויפה.

      מחק
  5. לדעתי יהושע מנהיג ראוי לבנ"י מכיוון שיש בו את התכונות הנחוצות למנהיג הוא דבק במטרה מכיוון שביצע את כל המשימות אשר הטיל עליו ה'. אחראי משום שדאג לבנ"י ישראל לפני חציית עבר הירדן. אמיץ ואסטרטג מתכנן מהלכים אסטרטגיים נכונים , והולך בלב שלם אחרי הוראות ה' גם אם הן לא מוצאות חן בעיניו ,מקיים הבטחות (רחב והגבעונים) ומאמין בה'. מצד שני יש לו גם את החסרונות שלו למשל שהוא נותן יותר מדי אמון לאנשים – הגבעונים והמרגלים, וקל מאוד לרכוש את אמונו (כלומר שהוא גם פתי) ולא מתייעץ עם אלוהים, ברוב המקרים פועל על דעת עצמו אבל עם זאת גם מדייק באופן קפדני בהוראות של ה'.
    בכל אופן הוא מאמין באלוהים באמונה שלמה, ובעל תכונות מתאימות למנהיג ,דואג לצורכיהם של בנ"י מתכנן מהלכים אסטרטגיים ועד כה לא נכשל בשום קרב ולכן לדעתי הוא מנהיג ראוי.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד וענייני. שימי לב לכתיב ולפיסוק.

      מחק
  6. לפי דעתי יהושע היה מנהיג טוב מכיוון , שהוא ביצע את כל המשימות שה' נתן לו :
    הוא שלח מרגלים וכבש את יריחו , הנהיג את העם בכניסה לארץ
    ובהתנחלות בה ,עבר את הירדן , קיים את חוקי התורה וחילק את הארץ
    לשבטים ..
    אך יש בו כמה תכונות רעות והוא עשה מספר דברים שלא מתאימות למנהיג,
    הגבעונים באו והציגו את עצמם כתושבי ארץ רחוקה, שעשו דרך רבה
    עד שהגיעו למחנה ישראל. יהושע והנשיאים האמינו לגבעונים וכרתו
    איתם ברית ונשבעו בה' לקיים את הברית , יהושוע לא בדק את
    הגבעונים טוב וישר האמין להם וכך גם בפרק ו , הוא שלח מרגלים
    שבמקום לעשות את העבודה שלהם כפי שצריך הם הלכו לאישה
    זונה ושהו שם במקום ללכת ולבדוק את העיר ..
    לאור זאת ניתן ללמוד על דמותו של יהושוע שהוא מנסה לרצות
    את ה' אך בפזיזות הוא לא חושב ולא בודק את אנשיו כלומר , תמים
    מאמין לכל אחד בלי לבדוק אותו ..
    לסיכום , אני חושבת שיהושוע הוא בסה"כ מנהיג טוב .. כול אחד
    טועה ואף אחד לא מושלם ויש לו את החכמה והחוזק הפיזי והנפשי
    להיות מנהיג של עם ישראל .

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. אולי יהושע עשה מס' טעויות, אך אלו לא תכונות רעות!!! סיפור שליחת המרגלים מפרק ב', לא ו'. לא ברור כיצד יהושע מנסה לרצות את ה'? שכנעת אותי.

      מחק

  7. יש הרואים ביהושוע מנהיג מעולה.
    אני רואה את יהושוע בתור מנהיג טוב מכיוון שהוא אדם אמין ונאמן ודבריו שווים למעשיו.
    יהושוע הבטיח הבטחה לה' והיא: הנהגת העם בכניסה לארץ, כיבושה ובהתנחלות בה.
    יהושוע אכן קיים את מה שהבטיח, הוא כבש את הארץ, הנהיג את עם ישראל אליה והנחיל אותם בה.
    ובזה אני רואה שהוא נאמן, אמין והוא איש מעשים ולא רק דיבורים, ובזאת אני רואה תכונות של מנהיג טוב.
    יהושוע גם היה נאמן ואיש צבא חזק בעזרת הובלתו בכיבושים (כיבוש לבנה, לכיש, עגלון, חברון ודביר, ועד לקדש ברנע בדרום, עזה במערב וחצור בצפון ועוד), בנ"י ישראל כבשו הרבה ערים ואזורים גדולים.
    יהושוע לא בגד בהם, הנהיג אותם טוב ודאג להם, מה שהוביל להצלחתם בכיבוש הארץ.

    לעומתם, יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים.
    יהושע אכן נכשל כמה וכמה פעמים והתוצאות היו לא טובות כמו:
    יהושע שלח שני מרגלים אשר היו נחותים בעבודת מה שגרם לרישול, אנשים גילו וחיפשו אותם בארץ. ובגלל זה המרגלים חזרו למחנה של בנ"י ואמרו מה שרחב אמרה ולא מה שהם עצמם ראו ושמעו בריגול משום שהם לא ריגלו בשהותם שם. המידע שנתנו היה יכול להיות שגוי ולמלכד את בנ"י בארץ.
    יהושע עשה עוד דברים שגויים כמו זה שהוא לא התייעץ עם ה' כאשר הגבעונים רצו לכרות ברית עם העם ויהושע.
    יהושע נהג בפזיזות ולא חשב יותר מידי (על ההשלכות), הוא האמין לגבעונים וכרת איתם ברית.
    לעומת זאת אם יהושע היה מתייעץ עם ה' כנראה שהייתה לו תגובה אחרת אך הוא לא עשה זאת וסיכן את העם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. שימי לב לניסוח. ולא זכור לי שיהושע הבטיח לה' את הנהגת העם, כיבושה וההתנחלות בה. ה' הטיל עליו את המשימה.

      מחק
  8. מאור כספי ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 3:26

    אדוני אומר ליהושע שהוא יחליף את משה ויהושע מסכים לו לכן אפשר להבין שהוא מספיק אמיץ להחליף את משה מכיוון שבשביל להיכנס לנעליו של מנהיג גדול צריך אומץ
    לפי דעתי יהושע גם נכשל וגם מנהיג מעולה שהוא מנחיל את בני ישראל בכנען ומקיים את כל מצוות אדוני הוא דבק במטרה ולא מפר את מצוות בני ישראל אבל כשהוא חוקר את הגבעונים הוא לא חוקר אתם מספיק ובנוסף יש לו את היכולות לתקשר ולהתייעץ אם אדוני ולכן הוא לא חשב מספיק ונתן שבועה לאנשים שהוא לא מכיר ולכן הם מצליחים לעבוד עליו ולהינצל מהשמדת עמי כנען וזה מצביע על כשל מנהיגותי ובנוסף כאשר הוא שולח את המרגלים לרגל הוא לא מסביר להם מספיק טוב מכיוון שהם לא מפגנים הישג גדול אבל אחרי הכול הוא מנחיל את בני ישראל ומשיג ניצחונות גדולים
    ולאחר כל טענות אלה אני חושב שהוא גם מנהיג טוב וגם מנהיג "כושל"

    השבמחק
    תשובות
    1. אין סדר בפסקה. יהושע לא נשבע. יהושע עושה איתם הסכם שלום שלום. הנשיאים נשבעו להם!!!

      מחק
  9. דוד שטמברג ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 3:26

    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומת זאת יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    אני מצדד לשתי הטענות הללו ולהלן נימוקי כביקורת חיובית:
    ראשית, הוא חזק ואמיץ מכיוון שהוא מקיים את חוקי התורה על מנת שיצליח בתפקידו והוא מאמין בכוחו של ה' ומכך ה' יעזור לו ולא יעזוב אותו באת צרה.
    שנית, על פי ניצחונם על שני מלכי האמור (שהם היו מלכים חזקים) בני ארץ כנען החלו לפחד מכוחם של בנ"י וה' והכל הודות ההוראות של ה' שיהושע מקיים אותם.
    אך לעומת זאת הוא מנהיג לא ממש אחראי וטוב ולהלן נימוקי כביקורת שלילה:
    ראשית, הוא לא יודע לבחור מרגלים. כלומר, הוא שלך מרגלים כדי לרגל את הארץ אבל הם עושים משהו אחר ומזה הם נתקלו בבעיה.
    שנית, הוא נתן לעצמו לרמות על ידי הגבעונים שהיו בני ארץ כנען אשר ה' ציווה להשמיד אותם במהלך הכיבוש, כלומר במקום להשמיד אותם (הודות לברית) הוא מחליט שהם יעבדו בבית ה' כחוטבי עצים ושאובי מים.
    לסיכום הדבר, יהושע מנהיג חזק ואמיץ אך הוא לא מנהיג מושלם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. שים לב לניסוח ולכתיב.

      מחק
  10. ניר קורן ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 3:26

    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה
    לפי דעתי יהושוע הוא אדם בעל תכונות רבות בתור מנהיג התכונה הבולטת היא כושר מנהיגות צבאי, ניתן להבין זאת לפי כיבושיו עם בני ישראל על יריחו והעי שיחון וחשבון ובנוסף, יהושוע הבטיח לה' להכניס את בני ישראל לארץ ולחלק אותה לנחלות לפי בקשותיו .
    יהושוע בנוסף מתחייב לדת בכך שנשבע לה' לקיים את חוקיו ומצוותיו ואת כל אשר יצווה עליו ה' ובתמורה לכך ה' ישמור על יהושע ויגן עליו ויהיה צמוד אליו כמו שהיה עם משה.
    אמנם יהושוע לפעמים פועל בדרך שונה ומפתיעה אשר נגמרת בצורה משונה .
    לדוגמא : שליחת המרגלים לתור את עיר יריחו, אך יהושוע שלח מרגלים אשר נחותים בעבודתם ולא עשו את המבוקש מהם אלא סטו מן הדרך ולפי דעתי יהושוע היה צריך לבחור מרגלים קצת יותר מתוחכמים וקצת יותר ותיקים אשר ניתן לסמוך עליהם ושלא ישקרו ליהושוע בפנים ובגלל שליחת המרגלים התבצעה בחשאי כריתת ברית עם רחב הכנענית מה שמחזק נחיתות עבודתם של המרגלים וטעות יהושוע.
    ובנוסף, כאשר הגבעונים חששו מכיבושם של בני ישראל הם התנהגו בתור אנשים "מסכנים" ובתור עניים בשביל שיהושוע יאמין להם אשר באו מארץ רחוקה הם עניים והם באו כל הדרך הזו בשביל כריתת ברית עם יהושוע .
    יהושוע לא חקר אותם יותר מדי וניתן להבין כך ע"פ הפסוקים בפרק ט' שיהושוע שאל את הגבעונים מאיפה באו ומי הם , הגבעונים לא ענו על השאלה מי אתם ,מכיוון שלא רצו שיגלו את זהותם אך ענו בתשובה חלקית על השאלה מאיפה באתם והתשובה הייתה מארץ רחוקה .
    לאחר מכן החלו "להתחנף" ליהושוע ולכוחו של ה' ובלי לחשוב יהושוע החליט שהם אמינים ושצריך לכרות עמם ברית וכך עשה יהושוע מבלי להתייעץ עם ה' שזוהי עוד סיבה אשר מחזקת את כישלונו בחלק מן הפעמים בינו לבין ה' או בינו לבין בני ישראל בכוונה דתית או צבאית.
    אך בהמשך הפרק ניתן להבין עוד חלק חיובי ביהושוע שמצליח לתקן את המצב אך על בני ישראל ויהושוע לכבד את ההסכם עם הגבעונים מכיוון שנשיאי העדה(המנהיגים של בני ישראל) , נשבעו להם בה' ושבועה לה' אסור להפר! לכן יהושוע ובני ישראל מצווים על הגבעונים להיות עבדים לבני ישראל ולעבוד בפרך כחוטבי עצים ושואבי מים במקדש מה שלא מפר את השבועה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה ומשכנע. יחד עם זאת יכולת לומר את התכונות מבלי לספר את כל הסיפור שאותו אנו כבר מכירים.

      מחק
  11. גילי שוראקי ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 3:27

    מיהו יהושע לפי דעתי? – תיקון:

    בפרק א ה' אומר ליהושע שיחליף את משה ומפרט לו שישמור עליו ויעזור לו... יהושע מסכים להנהיג את בני ישראל ולוקח על עצמו אחריות גדולה.
    בפרק ב' יהושע שולח שני מרגלים כדי לראות מה קורה ביריחו (מפה אפשר להבחין שיהושע סורק את השטח ורק אז מבצע) אך לפי דעתי הוא לא הסביר להם את העבודה מספיק מפני שהמרגלים לא הפגינו חוכמה.
    ליהושע היו מספר תפקידים: הוא זה שזכה לעבור את הירדן ולהביא את בני ישראל אל הארץ. יהושע צריך גם להנחיל את בני ישראל לשבטים.
    בפרק ו יהושע מקלל את יריחו לאחר שכובש אותה. הקללה היא שכל מי שינסה לבנות את יריחו שוב תמות כל משפחתו ובכך יהושע גרם לכך שיריחו לא תבנה שוב לעולם.
    לסיכום לפי דעתי יהושע הוא מנהיג טוב, נאמן לאלוקים, דבק במטרה ושומר את חוקי התורה.
    גילי שוראקי
    ח'1

    השבמחק
    תשובות
    1. קיבלתי את התיקון

      מחק
  12. אוראל גולדרינג ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 3:27

    ישנם אנשים שרואים ביהושע מנהיג טוב אך ישנם שלא חושבים כך.
    לדעתי יהושע הוא מנהיג טוב .למרות שהוא פזיז ואינו נבון כל כך הוא עדיין עושה דברים נכונים.
    יהושע שולח שני מרגלים ואומר להם לבדוק את הארץ ואת יריחו.
    למרות זאת, המרגלים הולכים לבית אישה זונה , כלומר המרגלים לא ביצעו את משימתם .
    יהושע אינו בחר מרגלים נכונים למשימה. למרות זאת המרגלים אכן עושים את עבודתם בעזרת רחב וחוזרים למחנה ומספרים ליהושע שאכן יריחו מפוחדת ומבוהלת.

    בפרק ט' יהושע ובני ישראל פוגשים את הגבעונים. הגבעונים מגיעים אליהם עם לחם יבש ומלא עובש , נאדות יין יבשים וקרועים , נעלים ישנות וטלואות ובשמלות ישנות. כאשר יהושע שואל אותם מי הם , הם חומקים מן השאלה כאשר הוא שואל אותם מאיפה הם , הם אומרים לו שבאו מארץ רחוקה ומספרים לו ניצחונות של בני ישראל מפעם ולא מעכשיו .
    לפי פרק ט' פסוקים 1-15 רואים כי יהושע הוא פזיז מידי מכיוון שהוא מאמין לדברים אלו שאמרו הגבעונים .
    אך , אחרי שגילה כי הגבעונים מרמים אותו הוא מעניש את הגבעונים בעבדות – הגבעונים ישמשו כחוטבי עצים ושואבי מים במקדש. זה מראה כי יהושע הוא אדם ששומר על חוקי ה' ולא רצח אותם לאחר שגילה.
    לסיכום , ניתן לראות כי יהושע הוא מנהיג טוב למרות שעושה כמה טעויות הוא צודק בסוף.

    השבמחק
  13. יהב בן הרוש ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 3:28

    לפי דעתי יהושע הוא מנהיג טוב וחזק כי כשה' הטיל עליו את המשימה להנחיל את עמ"י לארץ כנען ולכבוש את יריחו הוא נענה בחיוב ולא מסרב וכי הוא היה יד ימינו של משה והוא וודאי הספיק ללמוד דבר או שתיים ממנו על מנהיגות הוא הסכים לקחת על עצמו תפקיד קשה שדורש כושר הנהגה נחישות וחשיבה נכונה, להנהיג את עם ישראל בעיני תפקיד זה קשה מאוד מכוון שכבר למדנו שעם ישראל הם לא עם קל להנהגה, הוא הצליח להפיל את חומות העיר כי הוא מילא אחר הוראות ה' והוא הכניס את עמ"י לתוך כנען הטיל על יריחו חרם(השמדה טוטלית של בני אדם, בעלי חיים, ורכוש האויבים כמנחה לה' אבל הוא לא השמיד את כולם באופן טוטלי) וכבש אותה. אם זאת יהושע עושה בדרכו כמה טעויות כמו שליחת המרגלים הטיפשים ("לכו וראו את הארץ ואת יריחו" פס' א)שכבר ביומם הראשון גילו שהם בעיר, וחתימת הברית הפזיזה עם הגבעונים שרימו אותו מבלי אפילו לשאול מה דעתו של ה' או לחקור אותם קצת יותר לסיכום יהושע הוא מנהיג מעולה באיזה שהוא מקום הוא מזכיר לי את משה בפעולותיו לדוגמא: יהושע שולח מרגלים כפי שמשה עשה.

    השבמחק
  14. יוסף חיים חלבי ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 3:28

    יש כאלה שטוענים שיהושע הוא מנהיג מעולה עקב: שהוא הוביל אותם לעיר יריחו כמו שה' הבטיח להם(שבכל מקום שבני ישראל ידרכו הם יכבשו את אותו המקום, ובמקרה הזה יריחו).
    אך יש כאלה שטוענים שיהושע לא מנהיג כל כך טוב וגם אני מפני שה' אמר להרוג את כל בני יריחו.
    אך את רחב הזונה ואת שאר משפחתה הם לא הרגו למרות פקודת ה' שהיא מעל הכול.
    יהושע כמנהיג צריך לחשוב חכם ולא ליפול בפח כמו בפרק ט' עם התרגיל שהגבעונים עושים לו
    יהושע צריך לחשוב פעמיים לפני כול צעד שהוא עושה ולחשוב לרגע על ההשלכות וגם לחשוב בהגיון אם סיפורם של הגבעונים באמת אמין שזהו כשל במנהיגותו.
    אך למרות הכול לפי דעתי כולם צריכים לעצור רגע ולחשוב איך זה להיות במעמד כזה וכמה לחץ ואחראיות יש על גבו ולקבל את כול ההחלטות ושכל טעות קטנה הכול נופל עליוץ
    וצריך להתחשב גם בו ולעזור לו, ולא להיות נגדו ולהקשות עליו, אני חושב שלמרות הכול יהושע הוא מנהיג טוב והוא ראוי להוביל את בני ישראל/להיות מנהיגם מפני שבסך הכול ה' פנה אליו והוא האמין רק בו שיוביל את בני ישראל.

    השבמחק
  15. לדעתי, יהושע נכשל כמה פעמים אך לעומת זאת גם ראוי להיות מנהיג.
    ביקורות חיוביות:
    -בפרק א' יהושע הנהיג את העם בכניסה לארץ, כבש אותה, הנחיל אותה לשבטי ישראל ופנה לשבטי עבר הירדן המזרחי והזכיר להם את התחייבותם למשה, התחייבות זו עזרה לבנ"י בכיבוש הארץ.
    -בפרק ט' הגבעונים שמעו על כוחם של בנ"י והבינו שאין להם יכולת להתמודד מולם, כלומר שיהושע גרם לפחד וחשש. הם מודעים לכך שבנ"י נצטוו להחרים את עמי כנען. לכן, הגבעונים משיגים הסכם עם בנ"י בתחבולה, על מנת להשאר בחיים.
    -יהושע נאמן, מושמע ומאמין בה', בכל דבריו ובכל הוראותיו.
    ביקורות שליליות:
    -בפרק ב' שלח יהושע שני מרגלים בכדי לבדוק את הארץ, אך שלח מרגלים שלא ביצעו את משימתם כראוי. כלומר, בחירה לא נכונה שיכולה לסכן את בנ"י.
    -יהושע לא עקבי ויסודי מכיוון שהגבעונים ענו על שאלות שבכלל לא נשאלו וניסחו כך שהיה אמין.

    השבמחק
  16. יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל
    מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    לדעתי יהושע מנהיג טוב מכיוון שהוא שומע בקול ה' ועושה מה שהוא
    שציווה עליו לדוגמא: מקשיב לו במלחמות והביא הרבה נצחונות,
    כבש ערים רבים והנחיל את בני ישראל בארץ כנען.
    מצד שני יש החושבים שיהושע לא היה מנהיג לדוגמא:
    שהגבעונים עבדו עליו שהם מארץ רחוקה,
    שהמרגלים לא באמת ריגלו ולא בדק את עיניין זה לעומק.
    לדעתי יהושע מנהיג טוב ועזר מאוד לה' ולבני ישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. עידו יקר, אומנם ענית על הדרישות, אך שים לב לפיסוק ולניסוח בהיר ותקין. יש מקום להרחיב ולתת דוגמאות מפורטות.

      מחק
  17. יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    בפרקים א', ב', ו' וט' למדנו על תכונותיו של יהושע הטובות, והפחות טובות.
    יהושע הסכים לקבל על עצמו להיות מנהיג העם עפ"י בקשת ה',
    הוא מסכים לקבל על עצמו תפקיד קשה מכיוון שזה לא כל כך פשוט להנהיג את בני ישראל ולקחת סמכות עליהם.
    הוא בנוסף מקבל משימה מה' לכבוש את ארץ ישראל ולחלק אותה לנחלות.
    בפרק ב' יהושע בוחר שני מרגלים לרגל את יריחו, אך בחירתו לא הייתה כל כך נכונה מכיוון שהמרגלים היו טיפשים ולא הוכשרו וכבר ביום הראשון במקום לבדוק את יריחו הם הסתתרו בבית אישה זונה-רחב.
    בפרק ו', נכבשה יריחו על ידי בני ישראל וכתוצאה מכך יהושע הצליח במשימתו.
    ליהושע תכונה אחת בולטת שניתן לראות בפרק ו', יהושע מבצע את פעולות ה' באופן מדויק ומוביל את העם לניצחון ולנפילת שערי העיר, כמו שקיבל את פקודת ה' כך הוא ביצע אותה.
    בפרק ט' מסופר על הגבעונים ופה יהושע מראה חוסר אחריות מצידו. הגבעונים הצליחו לרמות את יהושע בכך שהצטיידו בשמלות ונעליים בלויות, לחם יבש וסיפרו שהם באו מארץ רחוקה.
    יהושע כרת איתם ברית בה הוא וההנהגה נשבעו בה', מה שאסור להפר. יהושע גילה את תרמיתם של הגבעונים רק לאחר שלושה ימים, בני ישראל נשבעו בה' ואסור להפר זאת ולכן, בני ישראל נותנים לגבעונים לעבוד בתור עבדים.
    לפי פרק ט' רואים כי יהושע מנהיג פזיז בהחלטתו ובשבועתו בה' ובאמונה שלו, הוא לא בדק את הגבעונים לעומק ולא חקר אותם מספיק טוב.
    לסיום, לדעתי, יהושע הוא מנהיג נבון, חכם וה' עשה בחירה טובה בכך שהוא בחר את יהושע בשביל להנהיג את בני ישראל. הוא עשה טעויות כמו כל בן אדם אחר אך הוא תיקן את טעויותיו.
    היתרונות בהתנהגות ובהנהגה של יהושע על בני ישראל גוברים על החסרונות ולכן, יהושע הוא מנהיג טוב ומתאים להנהיג את העם.

    השבמחק
  18. אור קדוש ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 5:45

    דמותו של יהושע- פסקה
    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מספר פעמים, לעומתם, יש הרואים בו מנהיג מעולה. ולדעתי יש ליהושע שני צדדים חלקם שליליים וחלקם חיוביים. ולהלן נימוקיי...
    מצד אחד, יהושע לא התנהג כראוי מכיוון, שבסיפור תרמית הגבעונים הוא לא חקר לעומק למען בטיחות עמו, ולא שאל שאלות על הגבעונים. הוא נתן להם להסיח את דעתו בעורמה למרות שהוא צריך להשמידם.
    בנוסף, יהושע הוא לא זה שכרת ברית עם הגבעונים אלה נשיאי העדה (ההנהגה). ההנהגה לא שיתפה את יהושע וה' בכריתת ברית זו, וזו דוגמא לכך שיהושע- שהוא מעל כל אנשי ההנהגה לא ערני לגבי ההחלטות של ההנהגה ולא שותף בכלל לשבועה עם הגבעונים. זה הוכחה לכך שיהושע אינו בן אדם אחראי. הוכחה מהכתוב: "וישבעו להם נשיאי העדה" זה אומר שיהושע לא היה שותף לשבועה.
    מצד שני, יהושע היה נאמן לה' והקשיב לכל הוראותיו בכיבוש העיר יריחו ובכלל , הוביל את עמו בביטחון, עשה את ה"חרם" לפי הוראותיו של ה', ולבסוף גם קילל את מי שיבנה את יריחו מחדש כלומר, מי שיעשה זאת ישלם מחיר משפחתי כבד- שיניח את יסודות המבנה ימות בנו הבכור, ושירכיב את דלתות המבנה ימות בנו הצעיר.
    ובנוסף, יהושע מנהיג טוב כי הוא חכם שהוא שלח מרגלים לחקור את יריחו ולא ישר הלך לכבוש אותה, כלומר, חשב פעמיים לפני שעשה מעשה זה. (רצה לברר מה הערך של יריחו).
    לסיום, אני חושבת שיהושע בסך הכול מנהיג טוב, אבל יש פעמים שבהם הוא לא הנהיג את עמו כראוי. אני מקווה ששכנעתי אתכם בנימוקיי שאף בן אדם הוא לא מושלם וכולם טועים לפעמים, וכך גם יהושע.

    אור קדוש ח'1

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן שינעת אותי. עבודה יפה. ניכרת הבנה ובהירות לקורא, נימוקים יפים.

      מחק
  19. יהושע לא יודע לבחור מרגלים מיפני ששני המרגלים ששלח יהושע לבדוק את יריחו והמרגלים לא ביצעו את משימתם.
    בנוסף יהושע מאמין בה' ומקשיב לפקודות ה'
    ופועל לפי פקודותיו של ה' בנוסף לכך יהושע מקיים את הבטחתו שיכבוש את יריחו
    והגבעונים חוששים מכיבוש בני ישראל הם התנהגו כמו מסכנים כדי שיהושע יאמין להם שהם באו מארץ רחוקה בשביל כריתת הברית ולפי דעתי יהושע לקח עליו אחריות גדולה לכבוש את יריחו ולהנחיל את עמ"י בארץ כנען והוביל את בני ישראל לאורך כל הדרך
    בנוסף יהושע לא שאל את הגבעונים מספיק שאלות ומיהר ישר לחתום את כריתת הברית כשהגבעונים רימו אותו שבאו מארץ רחוקה

    השבמחק
  20. יהושע לא יודע לבחור מרגלים מיפני ששני המרגלים ששלח יהושע לבדוק את יריחו והמרגלים לא ביצעו את משימתם. בנוסף יהושע מאמין בה' ומקשיב לפקודות ה' ופועל לפי פקודותיו של ה' בנוסף לכך יהושע מקיים את הבטחתו שיכבוש את יריחו והגבעונים חוששים מכיבוש בני ישראל הם התנהגו כמו מסכנים כדי שיהושע יאמין להם שהם באו מארץ רחוקה בשביל כריתת הברית ולפי דעתי יהושע לקח עליו אחריות גדולה לכבוש את יריחו ולהנחיל את עמ"י בארץ כנען והוביל את בני ישראל לאורך כל הבנוסף יהושע לא שאל את הגבעונים מספיק שאלות ומיהר ישר לחתום את כריתת הברית כשהגבעונים רימו אותו שבאו מארץ רחוקה

    השבמחק
  21. המורה אורן זה הסיכום האמיתי השתיים האחרים פורסמו לא מנוסחים וזה התיקון
    יהושע לא יודע לבחור מרגלים מיפני ששני המרגלים ששלח יהושע לבדוק את יריחו והמרגלים לא ביצעו את משימתם וסטו מן המטרה לכן יהושע לא יודע לבחור מרגלים מיפני שבחר מרגלים לא אמינים . בנוסף יהושע מאמין בה' ונשבע לה' להתחייב לדת לקים מצוות וחוקים ובתמורה לכך ה' מבטיח לו שיגן עליו וילך איתו לאורך כל הדרך כמו שהיה עם משה יהושע לפעמים פועל בדרכים שלו ולא עושה מה שאומרים לו בנוסף לכך יהושע מקיים את הבטחתו שיכבוש את יריחו והגבעונים חוששים מכיבוש בני ישראל הם התנהגו כמו מסכנים כדי שיהושע יאמין להם שהם באו מארץ רחוקה בשביל כריתת הברית ולפי דעתי יהושע לקח עליו אחריות גדולה לכבוש את יריחו ולהנחיל את עמ"י בארץ כנען והוביל את בני ישראל לאורך כל הדרך בנוסף יהושע לא שאל את הגבעונים מספיק שאלות ויהושע והנשיאים קימו איתם כריתת ברית ונשבעו בה' לקיים אותה אבל לדעתי הוא היה יותר מדי אמין והם היו אם אוכל טרי ולא באו מארץ רחוקה

    השבמחק
    תשובות
    1. קיבלתי את התיקון

      מחק
  22. לאור התנהגותו ומעשיו של יהושע ניתן להסיק כי יהושע נכשל מספר פעמים בהנהגת בני ישראל מכיוון, ראשית, ה' מבטיח ליהושע הבטחה אישית ובה אומר ה' שעל יהושע לשמור על חוקי ה' לאורך כול הדרך ויהושע לא שומר על חוקי ה' לאורך כול הדרך כי בפרק ט' יהושע נפגש עם הגבעונים והגבעונים אומרים ליהושע שהם באו מארץ רחוקה ובאו בגלל שרוצים לכרות ברית עם בני ישראל ויהושע בגלל שהם שמעו על מה שעשה יהושע ליריחו והעי ופחדו נורא, יהושע לא מנהיג טוב כי יהושע לא פונה אל ה' ושואל אותו אם לכרות עם הגבעונים ברית, ושואל אותם שאלות והם מתחמקים אך עדיין יהושע כורת עימם ברית. מצד שני ניתן למצוא במנהיגותו של יהושע צדדים חיובים. ראשית,ה' אומר ליהושע שיכבוש את יריחו על פי ההוראות שלו, יהושע פועל על פי הוראות ה' כפי שה' אומר לו זה אומר שיהושע הוא מנהיג טוב הפועל על פי הוראות ה', שנית, ה' מבטיח ליהושע הבטחה אישית שיהושע ישמור על חוקי תורת ה' ויהושע שומר על חוקי ה' כמעט לאורך כול הדרך וזה מסביר שיהושע הוא מנהיג טוב ששומר על חוקי תורת ה' ומאמין בה', ולפי דעתי גם יהושע מנהיג טוב כי עשה את כול משימות ה' .

    השבמחק
    תשובות
    1. סתיו יקר, כתבת טיעון אחד שלילי ואחד חיובי במקום שניים מכל סוג. יש מקומות שבהן סיפרת סיפור ויחד עם זאת ידעת להכריע ולהחליט לגבי מנהיגותו של יהושע.

      מחק
  23. יסמין סולצמן ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 9:36

    יש המבקרים את יהושע וטוענים שפעל בצורה שגויה, לעומתם, יש אנשים שרואים בו מנהיג ראוי וטוב. לדעתי, לאור האירועים בפרקים שלמדנו, דמותו של יהושע נתפסת כחיובית במקרים מסוימים- על פי פרק ו', יהושע ביצע את כל הוראות ה' בנוגע לכיבוש יריחו ולבסוף הביא להפלת חומות יריחו ולכיבושה. דבר זה מעיד על כך שיהושע דבק במטרה, נחוש ואחראי. בפרק ט', לאחר שהגבעונים הצליחו להערים על יהושע ועל בנ"י ולכרות איתם ברית, נודעה התרמית ליהושע, אך לא יהושע ולא העם פגעו בהם כי נשבעו לה' וברית ה' אסור להפר-" וְלֹא הִכּוּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי-נִשְׁבְּעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה בַּיהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּלֹּנוּ כָל-הָעֵדָה עַל-הַנְּשִׂיאִים"."וְעַתָּה אֲרוּרִים אַתֶּם וְלֹא-יִכָּרֵת מִכֶּם עֶבֶד וְחֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי-מַיִם לְבֵית אֱלֹהָי" (יהושע ט', פס' י"ח, כ"ג). כלומר, יהושע, שלבסוף היה צריך לקבל את ההחלטה בנוגע לגבעונים, פעל כלפיהם בהגינות ושמר על חוקי ה' בנוגע לברית.

    למרות אירועים אלו, דמותו של יהושע נתפסת גם כשלילית- בפרק ב' יהושע שלח מרגלים שלא היו ראויים לרגל ביריחו ולא ביצעו את המוטל עליהם. לדעתי, אם היה שולח מרגלים נאמנים וטובים יותר, היה יכול לקבל מהם מידע רחב ואמין יותר על העיר יריחו- "וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ-בִּן-נוּן מִן-הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם-אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים, חֶרֶשׁ לֵאמֹר, לְכוּ רְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְאֶת-יְרִיחוֹ; וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית-אִשָּׁה זוֹנָה, וּשְׁמָהּ רָחָב-וַיִּשְׁכְּבוּ-שָׁמה. ויֵּאָמַר לְמֶלֶךְ יְרִיחוֹ לֵאמֹר: הִנֵּה אֲנָשִׁים בָּאוּ הֵנָּה הַלַּיְלָה, מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַחְפֹּר אֶת-הָאָרֶץ" (יהושע ב', פס' א', ב'). בפרק ט', תרמית הגבעונים הצליחה, מאחר והגבעונים הצליחו להשיג הסכם עם בנ"י בתחבולה. לדעתי, היה כשל בשליטתו של יהושע על הנעשה בקרב עמו מכיוון שנשיאי העדה החליטו כי דברי הגבעונים נכונים וכך בנ"י לקחו מהצידה שהביאו הגבעונים ולא שאלו את ה'. לבסוף, יהושע כורת עם הגבעונים ברית והנשיאים נשבעים לקיים את הברית. כך, יהושע ונשיאי העדה עוברים על האיסור שבתורה. הגבעונים הצליחו להסית את דעתם מן העיקר, לתת להם מידע מיותר ולכן, הם לא שמים לב לפרטים החשובים- "וַיִּקְחוּ הָאֲנָשִׁים מִצֵּידָם וְאֶת-פִּי יְהוָה לֹא שָׁאָלוּ"."וַיַּעַשׂ לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ שָׁלוֹם וַיִּכְרֹת לָהֶם בְּרִית לְחַיּוֹתָם וַיִּשָּׁבְעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה" (יהושע ט', פס' י"ד, ט"ו).

    לסיכום, לאורך הפרקים יהושע פעל בדרכים חיוביות, אך גם שליליות וניתן לראות שלא תמיד שמר את חוקי ה' ולא תמיד קיבל החלטות נכונות. לעומת זאת, היו מקרים בהם יהושע שמע להוראות ה' והיה נחוש בדעתו לבצע את משימותיו.
    יסמין סולצמן ח'1.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד, נימוקים משכנעים וכך גם ביסוס דבריך מן המקרא. אגב להסיט = להזיז, ולכן עדיף לכתוב להסיח. לא מתאים להסית = הסתה, דברי הסתה.

      מחק
  24. יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    לדעתי, יהושע הוא מנהיג מעולה אך אין דבר כזה מושלם וכל אחד עושה טעויות, אסור לשפוט אדם עד שאתה נמצא במקומו.
    ליהושוע יש מספר תכונות טובות:
    נאמן לה'- יהושע כמעט תמיד נאמן לה' וכל אשר ציווה עליו הוא עשה, כמו במלחמה עם יריחו שהוא ציווה עליו להקיף את העיר מספר פעמים והוא לא התנגד או התלונן וגם כשהוא ביקש להשמיד את כל הנמצאים בה.
    בעל חזון – יהושע יוזם פעילויות על פי המטרות שהציב לעצמו, כאשר רצה לראות את ארץ יריחו הוא שלח שני מרגלים לראות את הארץ לפני כניסתם אליה.
    אך מצד שני ליהושוע יש גם תכונות פחות טובות:
    נוטה לרחם יותר מדי- יהושע רגיש מידי כלפי בני אדם אחרים ונוטה לעזור להם מהר מידי, כמו האנשים אשר באו אליו ואמרו לו כי הם באו מרחוק והם רוצים שלום, הם באו עם בגדים קרועים, נאדות יין קרועים, ונעליים בלויות בכדי להיראות מסכנים ולקבל מיהושע הסכם של שלום.
    יהושע שלח שני מרגלים ואמר להם לכו לראות את הארץ אך הם לא ביצעו את משימתם וכנראה שהוא לא בחר את האנשים הנכונים לכך.
    לסיכום, אחזור ואומר כי לדעתי יהושע למרות הכל הוא מנהיג טוב, נאמן לה' ועושה את עבודתו נאמנה ובצורה שמתאימה למנהיג.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. נימקת את חוסר המושלמות עפ"י מסכת אבות! יהושע ולא יהושוע.

      מחק
  25. לוליטה פרדג'ב ח'15 בנובמבר 2014 בשעה 12:13


    לדעתי, יהושע היה מנהיג כמנהיג דרוך, דבק במטרה
    מאמין, אמיץ ונבון הדואג לעמו.
    למרות שנכשל מספר פעמים , אני חושבת ככה מכיוון שה' בחר דווקא בו .
    לאחר מות משה העם נותר ללא מנהיג.
    יהושע הוכיח את עצמו כמנהיג טוב מספר פעמים :
    בפרק א' לאחר שמשה מת, ה' ממנה את יהושע להנהיג את בני ישראל .
    יהושע מקבל את בקשת ה' להנהיג את עם ישראל והוא נכנס לנעליו של משה החלטתו לא קלה מכיוון , שבנ"י הם עם לא קל.
    ה' מספר ליהושע שהוא זה שהולך להכניס את בנ"י לארץ, יכבוש אותה ויחלק את בנ"י.
    בפרק ו' יהושע כבש והפיל את חומות יריחו כך שזה העלה ממעמדו , חיזק את מעמדו כמנהיג ,והוא הראה שהוא בהחלט עוקב אחרי כל הוראותיו המפורשות של ה', והצליח להרשים ולהפחיד את שאר העמים .
    אך, ליהושע קראו גם אכזבות,וכישלונות:
    בפרק ב' יהושע שולח מרגלים לרגל את יריחו אך הם הולכים לבית של אישה זונה (לרחב) ולא מבצעים את תפקידם והם מראים חוסר רצינות .
    יהושע היה אמור לבדוק את המרגלים לפני כניסתם ליריחו ,כך שיהיה בטוח שהם יעסקו בתפקידם ובאמת יודעים למה כוונותיהם בשביל להיכנס לשם.
    ובפרק ט' הגבעונים המרגלים באו לכנען אחרי שיהושע כבש את יריחו.
    הם רימו את יהושע בנ"י בכך שאמרו שהם באו מארץ רחוקה
    היו להם נעליים בלויות, נאדיות יין מבוקעות ולחם יבש.
    אבל יהושע נכשל שהוא לא בדק אותם והאמין להם ועשה איתם ישר ברית .
    גם אחרי שזהותם התגלתה אחרי שלושה ימים יהושע השאיר אותם כעבדיו כי הוא לא יכל להפר את הברית .
    הם עדיין קיבלו עונש להפוך לעבדים, שואבי מים וחוטבי עצים.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. נימוקייך משכנעים. יחד עם זאת, שימי לב. אני לא זוכר ששאלו את יהושע לגבי תפקידו. פשוט הטילו עליו. הגיבעונים לא מרגלים הם מרמים.

      מחק
  26. אופיר אלפסי ח16 בנובמבר 2014 בשעה 8:54

    לאור מעשיו והתנהגותו של יהושע יש הרואים שהוא מנהיג טוב מכיוון שהוא כבש וניצח מספר פעמים בניהם כיבוש והשמדת העיר יריחו שבעצם הוא הוביל את בני ישראל לכיבוש יריחו והריסת חומת יריחו, בנוסף, יהושע הוא בן אדם הגון בכך שבסיפור עם רחב ומשפחתה שני המרגלים ששלח יהושע נשבעו בה' לרחב שהוא יציל אותה ואת משפחתה מתי שבני ישראל יכבשו את יריחו ויהושע דאג ששני המרגלים יעמדו במילה שלהםיצילו את רחב ואת משפחתה. מצד שני, יש הרואים כי יהושע הוא נכשל מספר פעמים מכיוון שבסיפור הגבעונים הוא לא בדק ,לא היה יסודי ובררן ולא ידע לשאול שאלות כמו מהו מוצאם של הגבעונים? וכרת איתם ברית למרות שהם כנענים(אך יהושע לא ידע זאת) על אף שה' דרש להחרים את ערי כנען, יתרה מזאת יהושע כרת ברית עם הגבעונים ולא שאל את ה'. ובנוסף לכך יהושע בסיפור רחב, לא ידע לבחור טוב מי יהיו המרגלים שלו מכיוון שהוא בחר מרגלים שיראו(ירגלו/ יחקרו) את המתרחש ביריחו ובמקום זאת הם הלכו לבית רחב(מקום בו כול אנשי יריחו יכולים לראות אותם ולהבין מי הם באמת). אני חושבת כי יהושע הוא מנהיג טוב מכיוון שהוא כובש, מנחיל ,בן אדם הגון ובנוסף בני ישראל מקבלים אותו כמו שהוא ואלו תכונות חשובות שדרושות למנהיג שיוביל את בני ישראל אך מצד שני, היו לו גם חטאים ושגיאות שלא מתאימות למנהיג.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. שימי לב, יהושע שאל למוצאם, "מי אתם" "ומאין תבואו"? יותר נכון לומר, שלא בירר לעומק במיוחד ששטף הדיבור של הגיבעונים הסיח את דעתו.
      אני חושב שיהושע שגה או טעה פה ושם, אל לא חטא. מכיוון שאם חטא, מדוע לא נענש?

      מחק
  27. יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומת זאת יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    אני מצדדת את שני הדעות הללו ולהלן נימוקיי כביקורת שלילית :
    ראשית – יהושע אדם שלא מאמין בעצמו מכיוון שבתחילת הפרק הוא חשש לקבל את התפקיד ולבסוף האמין בדבריו של ה והסכים לקבל את התפקיד .
    בנוסף הוא שולח מרגלים ליריחו לרגל (מרגלים גרועים -סוג ג') מכיוון שהם לבסוף הולכים לבית רחב , דבר שמצביע שיהושע לא יודע לבחור את האנשים הנכונים .
    שנית –ניתן למצוא באישיותו של יהושע צדדים חיוביים והם : הראשונה -ה' אומר לו להנחיל את בנ"י בארץ ולבסוף יהושע עושה זאת דבר שמראה שיהושע עומד בבקשותיו של ה, מקיים את חוקי התורה על מנת שיצליח בתפקידו והוא מאמין בכוחו של ה' ומכך ה' יעזור לו ולא יעזוב אותו בעת צרה.
    השנייה-בפרק ט' הגבעונים שמעו על כוחם של בנ"י והחלו לפחד מפניהם , כלומר שיהושע גרם לפחד וחשש מצד הגבעונים.
    לסיכום הדבר, יהושע מנהיג חזק ואמיץ אך הוא לא מנהיג מושלם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה ומנומק. שימי לב: בתחילת איזה פרק יהושע מוצג כחששן? אין התייחסות מצידו של יהושע!!! מוצא חן בעיני הנימוק השני בביקורת החיובית.

      מחק
  28. אביטל בוהרפקר ח\16 בנובמבר 2014 בשעה 11:14

    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מספר פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    יהושע היה משרתו של משה הוא מלווה אותו עוד מנעוריו, משהות לצד משה , יכול היה יהושע ללמוד מקרוב על קשיי ההנהגה וכיצד להתמודד עם קשיים אלה, כך יכול לצבור ניסיון רב לקראת התמנותו למנהיג בפועל.
    דמותו יהושע נתפס כדמות חיובית משום שיהושע היה נאמן לה' והקשיב לכל הוראותיו בכיבוש העיר יריחו – הוביל את העם, עשה את ה"חרם" לפי ההוראות ולבסוף קילל את מי שיבנה את העיר יריחו מחדש ובנוסף יהושע שלח מרגלים לחקור את העיר יריחו ולא כבש את העיר מבלי לדעת מה קורה בתוכה.
    ומצד שני דמותו של יהושע נתפסת גם כדמות שלילית משום שיהושע שלח מרגלים שלא היו מתאימים לתפקיד- לרגל בעיר יריחו ובנוסף לכך בתרמית הגבעונים יהושע לא חקר מספיק לעומק את הגבעונים (לא שאל מספיק שאלות) ונתן להם להסיח את דעתו.
    לסיכום אחרי כל הטעויות שיהושע עשה אני חושבת שהוא מנהיג טוב כי בכל זאת הצליח לכבוש את יריחו וניסה לעשות את עבודתו הכי נאמנה ונכונה שיכולה להיות, כי בכל מקרה אף אדם אינו מושלם ואין אדם שלא טועה לפחות פעם אחת בחייו.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. טיעונים ונימוקים משכנעים. פסקה בנויה טוב.

      מחק
  29. דמותו של יהושע נתפסת לדעתי גם כדמות חיובית וגם כדמות שלילית.
    מצד אחד אני רואה ביהושע דמות חיובית מכיוון שיהושע היה משרתו של משה, הוא היה מלווה אותו עוד מנעוריו, ומשהותו לצד משה יכל יהושע ללמוד מקרוב על יתרונות וחסרונות ההנהגה, וכך יכל יהושע לצבור ניסיון לקראת התמנותו למנהיג על ידי ה' לאחר מות משה. בנוסף, דמותו של יהושע מצטיירת בתורה כאדם השומע בקול ה' כי יודע ש-ה' לטובתו רוצה, כלומר יהושע בפרשת המרגלים האמין באמונה רבה ב- ה' וסמך עליו. רוח ה' גרמה ליהושע להפגין את כישוריו הצבאיים ולהביא לכיבוש יריחו בדרך נס ללא ירייה אחת.
    מצד שני אני רואה ביהושע דמות שלילית מכיוון שיהושע הסתנוור מתגובת הגבעונים ששיבחו אותו ואת בני ישראל על הצלחת כיבוש יריחו בנס (בזכות ה') ללא ירייה אחת. כלומר, תגובת הגבעונים גרמה ליהושע לחשוב שהוא מנהיג טוב מאוד את בני ישראל וזה גרם לו לזלזל בהמשך הנהגתו. בנוסף, יהושע לא חקר לעומק את הגבעונים ולא התעמק בפרטים הקטנים, מה שיכול היה לפגוע בביטחון עמו. יהושע התנהג בפזיזות ונתן להם להסיח את דעתו למרות שהיה צריך להשמידם.
    לסיום, מקווה ששכנעתי אתכם בכך שביהושע קיימים שני צדדים, צד אחד הינו חיובי ודוגל בהיותו מנהיג טוב, וצד שני הינו שלילי ואינו מצדד בהיותו מנהיג טוב.
    מקווה ששכנעתי אתכם בדעותיי על מנהיגותו של יהושע.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. עדיף הניסוח, ה' רוצה בטובתו. יהושע הסתנוור מחנופת הגיבעונים - אהבתי. כדאי לצרף מילים גבוהות באופן מתאים ולהימנע מאופן מאולץ.

      מחק
  30. לאור התנהגותו ומעשיו של יהושע ניתן להסיק כי יהושע הינו מנהיג מצויין. ראשית, ה' מבטיח ליהושע מספר הבטחות לאומית ואישית ההבטחה האישית להצלחתו של יהושע בתפיקד ניתנת על תנאי שהוא מחיוב לפעול על פי הוראותיו של ה' וכך יהושע פועל כמעט לכל אורך הדרך, הוא הולך בדרכו של ה' ופועל על פי הוראותיו ולא מפר את חוקיו. שנית, יהושע הנחיל את בני ישראל בארץ כנען בבטחה, לאחר שעבר איתם מסע כיבושים ארוך ומפרך שבו הם כבשו את רוב ערי כנען על פי הוראתו של ה' ויהושע חילק אות לבני ישראל לנחלות. בנוסף לכך יהושע הולך לשבטי עבר הירדן המזרחי ודורש מהם לעמוד בהבטחתם למשה ולעזור להם לכבוש את הארץ ובך מקיים את הבטחתו לה' להנחיל את בני ישראל בארץ כנען. אך מצד שני יהושע טעה מספר פעמים בתקופת הנהגתו את בני ישראל. ראשית, הגבעונים מבצעים תרמית ליהושע בכך, שאומרים לו שהגיעו מארץ רחוקה והם רוצים לכרות עימם ברית יהושע שואל אותם מספר שאלות אשר מוכיחות כי, הוא אינו מנהיג עקבי ויסודי מפני שתרמית הגבעונים מצליחה. שנית, יהושע אינו מתייעץ עם ה' כאשר הגבעונים מגיעים לכרות עימם ברית ובכך הוא מפר את ההבטחה אשר הבטיח לה' שישמור את חוקיו לאורך כל הדרך וכרת ברית עם אחד מעמי כנען אשר היה צריך להשמיד. בנוסף לכך הגבעונים מצליחים להסיח את דעתו של יהושע בעזרת דברי שבח רבים אשר גורמים לו לא לשים לב לכך שהם אינם עונים על שאלותיו. בנוסף, יהושע אינו שולט בעם ואינו מודע לכל המתרחש בו. נשיאי העדה מבציעים שבועה עם הגבעונים ללא נוכחותו של יהושע וללא נוכחותו של ה' מה שמוכיח כי יהושע אינו אחראי ואינו מודע למתרחש סביבו. לסיכום, יהושע הנהיג את בני ישראל במשך תקופה בה עשה מספר טעויות אך בכל זאת יש לו גם נקודות זכות המציגות אותו כמנהיג מעולה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. פסקה בנויה היטב. מצאה חן בעיני ההבחנה, שהנשיאים נשבעו מבלי שיהושע מודע לכך.

      מחק
  31. יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.

    לאחר מות משה, ה' מינה את יהושע להנהיג את בני ישראל ולכבוש את הארץ ולחלקה לשניים עשר השבטים.

    בתפקידו של יהושע היו כמה הצלחות, ולעומת זאת גם כמה אכזבות וכישלונות.

    יהושע פעל לפי ההוראות של ה' ובזכות הצלחתו הגדולה והמשמחת הוא הצליח להפיל את חומת יריחו ולכבוש את יריחו. ובנוסף לזה, כבש יהושע את העי. כשהתגלה ליהושע שהגבעונים משקרים אותו כשכרת איתם ברית (מה שאומר שהוא לא יכול לפגוע בהם), ונשבע בה' הוא פעל בנבונות ו ''קלל' אותם: ''וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם הַנְּשִׂיאִים יִחְיוּ וַיִּהְיוּ חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי-מַיִם לְכָל-הָעֵדָה כַּאֲשֶׁר דִּבְּרוּ לָהֶם הַנְּשִׂיאִים'') יהושע ט'- פס' כ''א). זאת אומרת שכל הגבעונים יהיו עבדים במשכן ה', וקללה זו לא סתרה את התורה, לכן הוא מנהיג חכם בעיניי כי הוא מצא פתרון מהיר לבעיה שנתקל בה.

    לעומת זאת, כשהוא שלח את שני המרגלים לרגל אחר יריחו, הוא היה צריך לעשות להם מן ''מבחני קבלה'' ולהכשירם. אך הוא לא עשה זאת וכששלח את המרגלים הם הלכו לבית זונה, במקום לרגל אחר יריחו ולהביא מידע. וזה הצביע על חוסר רצינות, וטיפשות ומה שעשו היה סתמי ומיותר. נוסף לכך, כאשר הגיעו ליהושע הם סיפרו לו מידע שרחב (הזונה) סיפרה להם, מכיוון שהם לא חקרו דבר אלא שכנו בביתה של רחב. ולבסוף, הוא היה די מהיר כשבחר להאמין לגבעונים, במקום לברר לעומק ואף לא שם לב כשהם ענו לא על השאלות חלקית, ולא השיבו על השאלה ''מאיפה באתם?''.

    לסיכום, אני חושבת שיהושע הוא מנהיג חכם, אמיץ וראוי להערצה מפני שפעל מתוך שיקול דעת, וגם כשנכשל הוא המשיך להנהיג את בני ישראל ולא הרים ידיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. נימוקים וטיעונים ממשכנעים. אהבתי את ציטוט דברי רחב ע"י המרגלים.

      מחק
  32. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  33. ,תיקון-
    בפרק א' יהושוע מסכים להחליף את משה, שזה כבר מוכיח על דגולה.
    לא כול אחד היה לוקח את הסיכון.
    יש האומרים שיהושוע הוא לא מנהיג טוב. אבל לדעתי יהושוע הוא אחד המנהיגים הדגולים ולהלן סיבותי.
    יהושוע כבש את יריחו עם בנ"י והטיל קללה על כול מי שינסה לבנות אותה.
    יהושוע הנהיג את המרגלים אבל המרגלים בגדו בו במקום ללכת ליריחו ולהפחיד את האנשים מבואם של עם ישראל הם הלכו אל בית אישה "זונה" וקיימו איתה הסכם. הוא עלה על התרמית של הגבעונים כשהם ניסו לעבוד על יהושוע שהם באים מארץ רחוקה כדי לקבל איתם הסכם., יהושוע לא יכל להפר את ההסכם אז הם גמרו כחוטבי עצים.
    יהושוע הבטיח לה' שישמור את כול חוקי התורה , יכבוש שטחים, וינהיג את עם ישראל.
    אבל יהושוע בחר את את המרגלים שיכלו לסכן את הכול.
    ובתרמית הגבעונים פעל לא נכון בכלל כשהתחכמו איתו הגבעונים והוא לא שם לב
    לסיום, יהושוע יזכר כמנהיג גדול.

    השבמחק
    תשובות
    1. יופי, טיעונים משכנעים. לא לקפוץ מנימוק חיובי לשני שליליים ולחזור לחיובי. יש לעבוד ברצף ובעקביות. לא מסכים איתך בנוגע למשפט: "יהושוע הבטיח לה' שישמור את כול חוקי התורה , יכבוש שטחים, וינהיג את עם ישראל".

      מחק
  34. יהושע מתגלה כמנהיג ומפקד חכם, רמיץ, הוגה תוכנית לחימה ובכל אסאראגיות יצירתיות בכדי לכבוש את יריחו.
    יודע לבחור את האנשים הנכונים לכל משימה. כאשר יריחו נכבשת הוא מתגלה גם כאדם ישר ומורה לחיילים לא לקחחת את השלל מהמקום הכבוש כי הכל שייך לה'.
    יהושע מתגל גם כרחמן בסיפור עם הגבעונים הוא לא מוציא אותם להורג אחרי ששיקרו אלא מרחם עליהם ונותן להם לעבוד בבית המקדש.

    דניאל אלבז ח'1

    השבמחק
    תשובות
    1. הצד החיובי טוב. שימי לב לכתיב - אמיץ, אסטרטגיות. שאגב הן של ה' ולא של יהושע!!! לא בטח שיהושע יודע לבחור את האנשים הנכונים למשימה. חסרים דברי ביקורת שלילית.

      מחק
  35. דין שלום אוחנה12 בנובמבר 2014 בשעה 6:38

    לדעתי יהושע מנהיג טוב ומנהיג ראוי לבנ"י בגלל שיש לו את היכולות והקישורים הנחוצים להנהגת בנ"י אפשר לראות שהוא דבק במטרה עקב העובדה שביצע את כל המשימות הטיל עליו ה'. אפשר לראות שהוא אחראי בגלל שהוא דאג לבנ"י ישראל גם לפני חציית עבר הירדן. לדעתי הוא אמיץ, והולך בלב שלם אחרי הוראות ה' גם אם הן לא מוצאות חן בעיניו ,מקיים הבטחות כמו במקרה של רחב והגבעונים. אבל אפשר לראות שגם הוא לא מושלם יש לו חסרונות למשל שהוא נותן יותר מדי אמון לאנשים כמו במקרה עם הגבעונים המרגלים, וקל מאוד לרכוש את אמונו ולדעתי הוא לא מתייעץ מספיק עם ה', ברוב המקרים פועל על דעת עצמו, יכול להיות שהוא מנסה להוכיח את עצמו בפני ה' כאילו שהוא חושב שהוא לא מספק את ה' כמנהיג אבל עם זאת גם קפדן בהקשבה להוראות של ה'.
    בכל אופן הוא מאמין בה' באמונה שלמה, ובעל תכונות מתאימות למנהיג ,דואג לצורכיהם של בנ"י.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. שים לב, כישורים מהמילה כישרון. אהבתי - יכול להיות שמנסה להוכיח עצמו ולכן פועל לבד.

      מחק